admin

December 13.2021 |

Koroona ajal tegi e-kaubandus väga suure hüppe nii Eestis kui ka mujal, sest nii lihtsalt ei olnud võimalik igal ajal harjumuseks saanud viisil füüsilistest poodidest kaupa soetada. Ka pärast koroona piirangute leevendamist on mitmed eestlased võtnud üle veebipoodlemise ja tellivad mugavalt ning lihtsalt suurema osa toidukaupasid endale koju. Lisaks poodlemisele liikusid ka teised valdkonnad veebi. Kas e-kaubandus võtab traditsiooniline kaubanduse üle? Kas peatselt kolib kogu meie elu veebikeskkonda?

Veebis saab teha peaaegu kõike?!

Paljud meelelahutusasutused on pidanud Eestis enda uksed mõneks ajaks sulgema ja kohanema pidevate piirangutega. Veebikanalitesse ei kolinud vaid kaubandus, seda tegid ka mitmed kultuuriasutused, kes hakkasid pakkuma Zoomi või mõne muu veebiplatvormi kaudu etendusi, kontserte jm meelelahutust. Veebi on võimalik tuua pea kõike. 

Hakkama saamine on olnud keeruline ettevõtja jaoks, aga ka tarbijale, sest järsku polnud enam võimalik külastada kõiki asutusi ja sündmuseid, millega oldi harjutud. Suurenenud kodus viibimise aeg tõstis arvutimängude kui ka erinevate veebimängude mängimise aktiivsust: Super Casino ja teistelt online mängude platvormidelt leiab erinevaid ajaveetmise mänge. 

See tekitab aga küsimuse, mis edasi, sest pealtnäha tundub, et veebi saaksime kolida ka muude tegevustega, mida inimene on harjunud tegema. Viimast ilmestab ka hiljutine uudis suurettevõtte Meta (endine Facebook) tulevikuplaanidest, mille keskne eesmärk on välja arendada metaversum. Selle all mõeldakse digitaalset universumit, mis on omakorda täis erinevaid veebimaailmu, mis sobivad meie igapäeva toimingute tegemiseks nagu töötamiseks, õppimiseks, omavaheliseks suhtlemiseks, ettevõtluseks ehk peaaegu kõigeks. Seda kõike saab virtuaalmaailmas teha 3D avataride kaudu.

Lisaks Metale arendab taolist virtuaalmaailma ka teised tehnoloogiahiiud sooviga, et just nende virtuaalmaailm saab meie maakeral populaarseks. See, kui kiiresti taoline maailm valmib, selgub tulevikus. Igal juhul liigub meie elu vähe haaval e-kanalitesse.

Virtuaalse maailma mõju inimestele

Juba tänapäeva lapsed ei kujuta enda elu ette ilma elektroonika ja virtuaalmaailmata. Me suhtleme omavahel erinevate meediumite kaudu nagu Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp jt, samuti võimaldavad kahjuks need keskkonnad võltskontode ja identiteetide loomist. Meie elu liikumisega veebi on tänaseks esile tõusnud nii küberkiusamine, mis võib olla palju karmim kui füüsiline koolikiusamine, sest virtuaalsed keskkonnad lubavad meil jagada hoomamatus hulgas infot nii, et me lõpuks isegi ei suuda kontrollida, mida sellega tehakse. Küberkiusamisele on keeruline järelevalvet teostada, positiivne on see, et Eesti on veebipolitseid, kelle ülesandeks on nõustada inimesi internetiturvalisuse teemadel, vajadusel suunatakse erinevad juhtumid edasi menetlemiseks.

Veebimaailm annab meile väga palju juurde, muutes paljuski meie elud lihtsamaks ja mugavamaks, kuid see ei tule niisama. Oluline on alati meeles pidada, et igal asjal on kaks poolt ja seda ka virtuaalmaailmaga. Tulevik on huvitav ja lähiajal näeme, kas me tõesti kolime kogu enda eluga mõnda virtuaalsesse maailma.